Знаете ли, че съществуват забавни дейности насочени към децата, които в същото време подобряват езика на вашето дете?
Децата участват повече. Прекарвам по-малко време в опити да задържа вниманието им. Всички са щастливи.
И кои според вас са начело на списъка със забавни и подли терапевтични дейности?
Песните!
Предимствата на музиката върху ученето и развитието са добре документирани. Песните стимулират мозъка и могат да научат на безброй нови умения за подобряване на езика (и други области на развитие) на вашето дете.
Помислете:
Вие сте в кабинета на педиатъра и чакате лекаря. Детето ви се гърчи в скута ви. Искаше да си тръгне преди 10 минути.
Или..
Седите в банята и чакате детето ви да се използва на гърнето. То се отегчава, но вие сте отдадени на обучението за гърне.
Или..
Шофирате, за да видите баба и дядо, а малкото в колата почти е достигнало лимита си за столче за кола.
Пуснете дрънкане и усилете музиката!
Нека се потопим в предимствата на песните за ранна намеса.
Всички предимства на песните за развитие
Точно както децата не са наясно с терапевтичната „работа“, която вършат, когато пеят, вие може да не сте наясно с многобройните ползи от използването на музика за детското развитие. Но числата са в сила! Изследванията показват, че музиката е важен и ценен инструмент за ранна интервенция. Ето защо.
Музиката пленява децата
Една от основите за комуникация за подобряване на езика на вашето дете е вниманието. А много трудно се грабва вниманието на децата, особено на по-малките.
Но изследванията показват, че музиката помага. Всъщност децата се настройват по-лесно на пеещите гласове на майките си, отколкото на говорещите им гласове. Бебетата харесват музикалната интонация на „бебешкия говор“ повече от речта на възрастни. Още преди да се родят, бебетата реагират на песни!
Накратко, музиката е приятна за мозъците на децата и ги подготвя да учат.
Музиката е насочена към различни области на развитие
Проучванията са установили, че музиката не само привлича вниманието на децата и е от полза за техните музикални умения. Може да подпомогне развитието на всякакви умения, не само в областта на общуването!
Ето акцентите:
- Децата, които са изложени на музика, имат по-добра вербална памет от тези, които не го правят.
- Те показват подобрени ранни умения за слушане.
- Мозъчната активност в областите, свързани с мотивацията и удоволствието, се увеличава с въвеждане на музика.
- Малките деца, които се учат на музика, показват подобрени двигателни умения и сетивно функциониране.
- Смята се, че музиката създава социално преживяване за децата.
Сега нека поговорим за това как можете да прилагате музиката на вашите деца, за да постигнете максимален напредък в комуникацията.
Как да използваме песни в логопедията и у дома?
Песните са предпочитание за логопедите за ранна интервенция, защото са многостранни и достъпни. Не е необходима фантастична технология! Нуждаете се от себе си и гласа си и в идеалния случай малко визуални елементи.
(P.S. Дори няма значение дали певческият ви глас ви кара да настръхнете!)
Научете ги на жестове чрез движения като слушате песен.
Знаем, че жестовете са важни за ранната комуникация. Жестовете помагат на децата да разберат, че действията, думите и другите символи имат значение.
Песните са отличен начин за преподаване на жестове! Някои песни са безупречни, като ви казват точно какво да правите в текста (напр. „Ако си весел и щастлив с ръце плесни!“).
Когато преподавате жестове чрез песни, винаги моделирайте жеста сами. Вижте дали вашето дете ви имитира или евентуално жестикулира спонтанно! Ако детето ви изглежда заинтересовано, но все още не прави никакви движения, може да се нуждае от малко нежна подкрепа. Опитайте се да го подканите физически, като вземете ръцете му във вашите и жестикулирате с него.
Подобрете езика и речта на вашето дете с „Попълнете липсващото“
Тъй като детските песни са толкова предсказуеми, те са отлични инструменти за преподаване на нови речеви звуци, думи и фрази. Ако изпея „Във фермата на село..“, ще получите импулс да изпеете „И-А-И-А-O“. Ако кажа „Зайченцето бяло цял ден си …“ и направя пауза, ще искате да кажете „играло“.
С достатъчно практика вашето дете също ще иска да участва по този начин.
Тази стратегия се нарича „процедура с близка фраза“, която е фантастична фраза, която логопедите използват, за да кажат „попълнете липсващото“. Стратегията е страхотна, за да накарате децата да започнат да вокализират и вербализират.
Можете да го опитате у дома! Упражнявайте се да пеете песен много пъти, с или без музикален съпровод. Не се притеснявайте, ако сте соло певецът и детето ви просто иска да слуша, танцува, клатушка или си тананика. След като прецените, че е достатъчно запознато, опитайте да изпеете само част от реплика и го оставете да „допълни“ следващия звук, дума или фраза. Празнувайте всякакви опити!
Играйте с музика
Понякога пея всички любими песни толкова много пъти в един ден, че губя бройката. Дори понякога се улавям как ги пея в отсъствието на деца. Писна ли ви от тях? Това е добре, но не спирайте да пеете! Просто си поиграйте.
Когато смятате, че не можете да издържите да ги слушате повече, вземете песните и ги променете. Новостта ще забавлява вашето дете (и вас).
Каквото и да правите, продължавайте да превръщате дома си в мюзикъл. Вашето дете ще го хареса.
Източници:
Comments
Post a Comment